Uma outra questão.
Outro dia com os rumores que o Joni tinha feito 6,7 W/kg no Monte Farinha já se colocavam comparações com o Froome na etapa 10, com o Quintana no Alp de Huez. E até vi o nome do Pantani ao barulho!
Os valores como viu-se usando o tempo do Mestre em 2014 com um PM eram um exagero.
E o Joni foi inserido num grupo, não foi na cabeça do grupo.
Mas há um factor que também foi excluído e que é importante.
Nos dados do Gesink na etapa 10 eles atingem 1600m (no Alp d' Huez penso que vão acima dos 1700 m).
No Monte farinha vai-se aos 850m (algo do gênero).
Não esquecer que a fórmula do Ferrari não incluí essa nuance, mas ele referenciou claramente que a altitude é um factor a ser obrigatoriamente considerado nas comparações entre VAM.
http://www.53x12.com/do/show?page=article&id=74
It is therefore opportune to consider also the average altitude of the climb when comparing VAM's obtained at different elevations; the intrinsic values of a VAM done on a climb starting at 200m asl and ending at 1200m asl (average altitude of 700m) and one done on a climb starting at 1000m asl and ending at 1800m asl (average altitude of 1400m) will differ greatly.
A difference in average altitude of 700m means a reduction of PpO2 of 8%.
In reality the performance on the road will "only" decrease by about 5%, because of a more rarefied air that reduces air drag for the cyclist and friction in respiration (less dense air).
I think it is reasonable to evaluate an average reduction in VAM values by approximately 3% every 500m of elevation, while still considering individual variations due to efficiency in pulmonary gaseous exchanges.